Dah Bayar Zakat Bulan Lepas?

Assalamualaikum semua usahawan di luar sana. Alhamdulillah, kita masih sihat bertenaga di hari pertama di bulan Mac, 2016. 

Pastinya, di bulan baru, kita lebih bersemangat dalam mencapai target bisnes yang baru. Kami doakan target anda di bulan Mac ini terlaksana dengan izin Allah. Ok, sebelum tu kami nak tanya, dah bayar zakat bulan lepas?


Semalam hujung bulan, pasti anda semua sudah buat kira-kira untung rugi bulan lepas. Adakah anda sudah asingkan sedikit jumlah keuntungan untuk berzakat? 

Allah berfirman :

Wahai orang-orang yang beriman, keluarkan zakat sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu.”

– Surah al-Baqarah (ayat 267) –

Rasullah SAW bersabda : 


“Menjadi sesuatu kewajipan ke atas setiap Muslim bersedekah (zakat)”. Mereka bertanya, “Wahai Rasullullah, bagaimana yang tidak mempunyai harta?”. Baginda menjawab, “Bekerja untuk mendapat sesuatu untuk dirinya lalu bersedekah.” Mereka bertanya, ” Kalau tidak mempunyai pekerjaan?”. Baginda bersabda, “Tolonglah mereka yang meminta pertolongan”. Mereka bertanya lagi, “Bagaimana pula jika tidak berkuasa?”. Baginda menjawab, “Kerja ke jalan kebaikan dan tinggalkan kejahatan, hal itu merupakan sedekah”.

Kami suka nak berkongsi tips berzakat dengan mudah yang kami jumpa di laman sosial Facebook. Kredit tuan empunya facebook. 


Mari kita semua sucikan harta kita yang Allah hadiahkan melalui bisnes yang kita usahakan. Jangan tunggu untung banyak baru nak berzakat, tapi berzakatlah untuk dapat keuntungan bisnes yang lebih banyak. 


Untuk ketahui lebih lanjut tentang zakat perniagaan, KLIK DISINI

Semoga perkongsian ilmu di pagi ini, memberi manfaat kepada semua usahawan diluar sana. 

Sharing is Pahala =) 

Oh ya, ada perancangan nak upgrade website bisnes, atau cetak bahan promosi offline seperti bisnes kad atau flyer? Kami sedia membantu anda. 

Untuk tempahan dan sebarang pertanyaan hubungi kami di :- 
 Whatsapp ; 013 9724737
 PM inbox : BG Design 
Emel : bgdesign.biz@gmail.com

0 comments :

Post a Comment

Cancel Reply