5 Tips Copywriting PENTING!!
Pengiklanan dan pemasaran yang berkesan adalah bergantung 100% pada copywriting.
Apa itu Copywriting?
Jom kita kongsi 5 Tips Copywriting PENTING yang kita semua wajib tahu sebelum menulis ayat promosi produk kita.
1) Beri perhatian kepada format penulisan.
- Pembaca selalunya ‘scan’ perkataan daripada baca keseluruhan ayat.
- lebih pendek dan ringkas, lebih bagus dan berkesan copywriting kita buat jualan.
- Gunakan kombinasi ‘bullet point’ dalam copywriting.
- Ia berkesan menonjolkan diskripsi produk secara jelas dan berkesan, serta mudah dibaca.
- memudahkan bacaan pelanggan tanpa bazirkan banyak masa mereka.
2) Tulis copywriting yang jelas dan mudah dihadam pelanggan.
- JANGAN menulis ayat yang panjang.
- Proses penghadaman oleh pelanggan akan mengambil masa.
- Menganggu kesan persuasif agar pelanggan beli produk yang dijual.
- Tidak digalakkan guna jargon atau ayat bersifat eksotik yang ganggu pemahaman pelanggan.
- Gunakan perkataan yang jelas, pendek dan padat.
- Tulis copywriting guna ayat aktif.
- Contoh seperti: ‘Produk ini merupakan antara yang terbaik pernah wujud’.
- Penggunaan perkataan yang pelanggan selalu guna adalah salah satu kunci menjual dengan mudah.
3) Elakkan kesilapan dalam copywriting yang dibina.
- Bina copywriting yang tepat dengan budaya lokal.
- Pasakkan gaya fikir ‘cultural sensitivity’ dalam minda kita.
- Jangan guna ‘translation’ yang terlalu ‘direct’ (seperti guna Google Translate).
- Elakkan daripada berlebih-lebih promosikan produk.
- Elakkan cipta benda baru yang sudah pelanggan biasa guna.
- Perkataan seperti ‘contact us’ dan ‘add to basket’ bagaikan sudah lali digunakan pelanggan untuk membeli di Internet.
4) Keraskan kepercayaan pelanggan.
- Kajian membuktikan 20% pelanggan tidak jadi membeli kerana ‘shipping cost’ yang tidak jelas.
- Tulis copywriting yang baik daripada segi tatabahasa dan ejaan.
- Ia sebagai penanda kredibiliti kita.
- Tanam gaya fikir ini: - Kita mahu pimpin tangan pelanggan pelanggan hingga ke penghabisan proses pembelian.
- Jelaskan cara bayaran dan sebagainya. Mereka mahu jelas kepada perkara seperti ini.
5) Buat lebih daripada perkara asas.
- Jelaskan diskripsi produk secara ‘straightforward’ serta informatif.
- Bina copywriting yang positif dan beri inspirasi kepada pelanggan.
- Copywriting yang informatif berkesan lekatkan pelanggan agar sentiasa mengunjungi website atau blog kita.
- Imej produk yang menarik boleh bantu kuatkan pandangan positif pelanggan agar beli daripada kita.
Selain 5 Tips copywriting di atas, kita sebagai usahawan haruslah selangkah lebih daripada pesaing.
Antara langkah utama yang anda harus laksanakan adalah
- Kaji SEO dan hubungkan ia kepada struktur blog atau website kita.
- Setiap bahagian seperti kategori, jenama dan ‘product page’ adalah lebih elok dijelaskan guna copywriting yang unik.
- Guna copywriting yang fokus secara spesifik kepada setiap bahagian ini.
Ini berkesan memudahkan prospek (bakal pelanggan) cari website atau blog kita di Google. Tidak perlu pandang rendah kepada pesaing. Cuma, buat lebih baik daripada mereka.
Kredit : WriteToWealth
Ingin membina blog yang SEO- Friendly?
Dapatkan Pakej Blog Premium terkini dari kami
KLIK DI SINI untuk lebih info.
0 comments :
Search This Blog
Labels
- 3 D Card
- A Frame
- Air Dancer Tube
- Banner
- Banting/Bunting
- Blog
- Blog murah
- Blog Vs Website
- Booklet
- Bookmark
- Brochure
- Budget Roll Up Banner Aluminum
- Budget Roller Banner
- Buku Nota
- Buku Nota (Hard Cover)
- Bussiness Card
- Cara letak "read more" button
- Cara edit column
- Cara letak Menu
- Cara tulis artikel
- Corporate Folder / Fail Koporat
- Desktop Calendar / Kalendar Meja
- Digital Printing
- Display System
- Domain
- Eco Calendar
- Edit Gambar
- Fabric
- Flagline
- Flash Sale
- Flyers
- Folded Business Card
- Frosted Plastic Card
- Gift Box
- Green Printing
- Hello Bar
- HiCo Vs LoCo
- Idea
- Kad
- Kad Jemputan
- Kualiti Kertas
- Logo
- Loyalty Sticker
- Pakej Blog
- Paper Bag / Beg Kertas
- Pemasaran Offline
- Penanda Buku
- Percetakan
- Plastic Card
- Postcard
- poster
- Premium Roll Up Banner
- Promosi
- Promotional Table
- QR Code
- Saiz Kertas
- sampul duit raya
- Sampul Duit Raya / Money Pocket
- SEO-Friendly
- Servis
- Sticker
- T Stand
- Tag
- Tent Card
- Testimoni
- Tips Blogging
- Tips Copywriting
- Tips Majlis
- Tips Pemasaran
- Tips SEO
- Tripod Display Rack
- Tutorial blog
- Web-hosting
- Website
- X Banner
Popular Posts
-
Semalam kami baru siap design satu logo untu k company travel agency. Alhamdulillah, customer puas hati, dan proceed order de...
-
Kami sedia menerima tempahan Poster dalam pelbagai design dan pilihan jenis kertas mengikut citarasa anda. Terdapat 2 jenis percetakan ...
-
Kami sedia menerima tempahan plastic card yang sering di gunakan sebagai membership card dalam pelbagai design dan pilihan jenis kert...
-
Tripod Display Rack Adjustable design with clips to hold mounting board, menu or poster. Ideal for shop front display and any promotio...
-
Pengiklanan dan pemasaran yang berkesan adalah bergantung 100% pada copywriting. Apa itu Copywriting? Jom kita kongsi 5 ...
-
What's the Difference Between HiCo and LoCo Magnetic Stripe Cards? Who knows the difference between HiCo and LoCo when buying? Go...
-
Assalamualaikum. Hari ini saya akan berkongsi cara cara untuk menambah bilangan page yang ada di bahagian navigation (menu) blog anda. ...
-
Semua orang yang bina blog, pastinya inginkan blog mereka "glamour" dan sentiasa berada di rank teratas dalam carian Google. ...
-
Snap A Frame 900mm (h) x 600mm (w) 2 x outdoor posters printed at high resolution (1200dpi) The Snap A Frame includes 2 outdoor posters ...
-
Pakej 2 adalah pakej yang LENGKAP dengan produk details dan mampu dimiliki oleh semua orang. Ingin tahu apa yang ada dalam pakej ini? Jo...
statistics
Google Plus
Facebook
Twitter
Share this Post
Like Facebook Kami
Lokasi
Ads 2
Ads 2
BG DESIGN. Powered by Blogger.
Post a Comment