5 Tips Copywriting PENTING!!


Pengiklanan dan pemasaran yang berkesan adalah bergantung 100% pada copywriting. 

Apa itu Copywriting?



Jom kita kongsi 5 Tips Copywriting PENTING yang kita semua wajib tahu sebelum menulis ayat promosi produk kita.

1) Beri perhatian kepada format penulisan.


  • Pembaca selalunya ‘scan’ perkataan daripada baca keseluruhan ayat.
  • lebih pendek dan ringkas, lebih bagus dan berkesan copywriting kita buat jualan.
  • Gunakan kombinasi ‘bullet point’ dalam copywriting.
  •  Ia berkesan menonjolkan diskripsi produk secara jelas dan berkesan, serta mudah dibaca.
  • memudahkan bacaan pelanggan tanpa bazirkan banyak masa mereka.

2) Tulis copywriting yang jelas dan mudah dihadam pelanggan.


  • JANGAN menulis ayat yang panjang. 
  • Proses penghadaman oleh pelanggan akan mengambil masa.
  •  Menganggu kesan persuasif agar pelanggan beli produk yang dijual.
  • Tidak digalakkan guna jargon atau ayat bersifat eksotik yang ganggu pemahaman pelanggan.

  • Gunakan perkataan yang jelas, pendek dan padat.
  • Tulis copywriting guna ayat aktif. 
  • Contoh seperti: ‘Produk ini merupakan antara yang terbaik pernah wujud’.
  • Penggunaan perkataan yang pelanggan selalu guna adalah salah satu kunci menjual dengan mudah.

3) Elakkan kesilapan dalam copywriting yang dibina.


  • Bina copywriting yang tepat dengan budaya lokal. 
  • Pasakkan gaya fikir ‘cultural sensitivity’ dalam minda kita.
  •  Jangan guna ‘translation’ yang terlalu ‘direct’ (seperti guna Google Translate).
  • Elakkan daripada berlebih-lebih promosikan produk. 
  • Elakkan cipta benda baru yang sudah pelanggan biasa guna. 
  • Perkataan seperti ‘contact us’ dan ‘add to basket’ bagaikan sudah lali digunakan pelanggan untuk membeli di Internet.

4)  Keraskan kepercayaan pelanggan.


  • Kajian membuktikan 20% pelanggan tidak jadi membeli kerana ‘shipping cost’ yang tidak jelas.
  • Tulis copywriting yang baik daripada segi tatabahasa dan ejaan. 
  • Ia sebagai penanda kredibiliti kita.
  • Tanam gaya fikir ini: - Kita mahu pimpin tangan pelanggan pelanggan hingga ke penghabisan proses pembelian.
  • Jelaskan cara bayaran dan sebagainya. Mereka mahu jelas kepada perkara seperti ini.

5) Buat lebih daripada perkara asas.

  • Jelaskan diskripsi produk secara ‘straightforward’ serta informatif. 
  • Bina copywriting yang positif dan beri inspirasi kepada pelanggan. 
  • Copywriting yang informatif berkesan lekatkan pelanggan agar sentiasa mengunjungi website atau blog kita.
  • Imej produk yang menarik boleh bantu kuatkan pandangan positif pelanggan agar beli daripada kita.

Selain 5 Tips copywriting di atas, kita sebagai usahawan haruslah selangkah lebih daripada pesaing.
Antara langkah utama yang anda harus laksanakan adalah
  • Kaji SEO dan hubungkan ia kepada struktur blog atau website kita.
  • Setiap bahagian seperti kategori, jenama dan ‘product page’ adalah lebih elok dijelaskan guna copywriting yang unik.
  •  Guna copywriting yang fokus secara spesifik kepada setiap bahagian ini.

Ini berkesan memudahkan prospek (bakal pelanggan) cari website atau blog kita di Google. Tidak perlu pandang rendah kepada pesaing. Cuma, buat lebih baik daripada mereka.


Ingin membina blog yang SEO- Friendly? 
Dapatkan Pakej Blog Premium terkini dari kami 
KLIK DI SINI untuk lebih info. 

0 comments :

Post a Comment

Cancel Reply